
Efektivní správa státu
Efektivní správa státu obecně
Efektivní správa veřejných zdrojů a omezení korupce
- Co přináší největší radost? Pracovat s cizími penězi a tvářit se jako pánbůh.
- Jak hluboko pod pantoflem musí naši politici být, když se se musí saturovat cizími penězi?
- Nejlepší recept pro omezení korupce je prohlásit, že neexistuje. Česká praxe na úrovni Iráku již 30 let.
Chceme postavit legislativu nad exekutivu.
Za základní nástroj považujeme zavedení důsledného systému osobní odpovědnosti úředníků a státních zaměstnaců.
- Úředník musí být hodnocen podle manažerského výkonu a ne pouze podle tabulkového zařazení. Není přípustné, aby průměrná mzda ve státní správě převyšovala průměrnou mzdu v soukromé sféře.
Veřejná správa, včetně policie, bezpečnostních služeb (BIS, VZ) i justice musí podléhat veřejné kontrole a její vedení musí podléhat civilní kontrole.
Ve státních podnicích se stát musí chovat jako moudrý vlastník, musí se zvýšit veřejná kontrola nad výkonem vlastnických práv státu v těchto firmách.
Chceme jednoznačně postavit legislativu nad exekutivu.
Chceme zavést manažerské hodnocení úředníků, ne podle tabulek.
Vnímáme jako nezbytnou potřebu snížit počty úředníků.
Opět, jak uvádíme u podpory podnikání - nechceme jednotlivá opatření implementovat izolovaně, protože by mohly ohrozit celý funkční systém.
Je potřeba najít a dohodnout se celospolečenskou diskuzí na komplexu uvedených opatření, jelikož to vynutí změnu legislativy, změnu odpovědnosti, změnu struktury tak, aby byla dosažena veřejná kontrola nad státními institucemi.
Tyto možnosti dnešní technologie umožňují a toto bychom měli maximálně využít. Chceme zabránit takzvanému řeckému vývoji, kdy je státní úředník vnímán jako volební elektorát, resp. jeden z nejzásadnějších volebních elektorátů a pouze z důvodu udržení celospolečenské klidné nálady, nebo zklidnění nálady, je státním složkám a státním úředníkům nesmyslně navyšován plat.
Není možné, aby ten, kdo má sloužit tomu, kdo hodnoty vytváří, měl vyšší přijímy něž tvůrce hodnot.
Ten, který má vytvářet pouze nějaký administrativní suport pro zprávu těchto hodnot a jehož živobytí je závislé na tom tvůrci hodnot, má vyšší kvalitu života, než samotný tvůrce.
Argument, který je běžně používán, a to napříč státními institucemi, bez ohledu na to, o které instituce se jedná, že jsou tam kladeny vyšší nároky na výkon práce, že se tímto zamezuje nebo minimalizuje konflikt, korupce apod. neobstojí, jelikož ještě žádný výzkum a bohužel ani praxe nám neukazuje, že by skupiny s vysokými příjmy byly méně zatížení korupcí než skupiny s nižšími příjmy. Tento argument o zamezování korupce, v žádném případě neobstojí.
V rámci státu a státních institucí funguje nespočet subjektů, které nepodléhají žádné kontrole, které jsou vytvořeny pouze proto, aby odčerpávali příjmy státního rozpočtu a aby se staly doupětěm neschopných, vysloužilých politiků anebo sloužili jako odměnu za určité formy výpomoce.
Toto chceme změnit systematickými opatřeními, které celý státní aparát, nebo která celou strukturu státního aparátu změní.